Wystrój sklepu to element identyfikacji wizualnej firmy. To także jej wizytówka. Walory estetyczne mają wpływ na osobiste doświadczenia klienta, dlatego aranżacja pomieszczenia sklepowego to swego rodzaju narzędzie sprzedaży. Oznacza to, że estetyczne i ciekawe wnętrza lokali handlowych zachęcają do zakupów, zwłaszcza jeśli można je zrobić w komfortowych warunkach. Dowiedz się, jak stworzyć idealny sklep muzyczny, wykorzystując takie meble jak np. regał na płyty CD, lada sklepowa czy miękki fotel.

Ogólne zasady projektowania sklepu

Aranżacja przestrzeni handlowej wymaga nie tylko znajomości architektury wnętrz, ale także wiedzy z zakresu biznesu i psychologii sprzedaży. Niektórzy projektanci to połączenie zagadnień nazywają shop concept. Wygląd wnętrza powinien wyprzedzać i przewidywać zamiary klienta. Mając taką wiedzę, można zaprojektować sklep dopasowany do grupy docelowej, który wygląda estetycznie i można się po nim wygodnie przemieszczać.

Jak zaaranżować taki sklep? Oto 6 zasad dobrze zaaranżowanej przestrzeni handlowej:

  1. Rozmieszczenie mebli i eksponowanego towaru musi umożliwiać szybkie i łatwe obejrzenie asortymentu.
  2. W sklepie musi zostać stworzona ścieżka, po której klient chętnie będzie się poruszał. Znaczenie ma odpowiednie oznakowanie tematyczne towaru w widocznych miejscach oraz ustawienie wyposażenia. Przykładowo regał na płyty CD stojący pod odpowiednim skosem sugeruje klientowi, że powinien poruszać się po skośnej drodze między meblami. Niektórzy projektanci proponują także umieszczanie strzałek na podłodze, wykonanie posadzki w dwóch kolorach (jeden z nich to wyraźna ścieżka), a także stosowanie efektów świetlnych, które dzielą sklep na strefy, np. najmocniej oświetlona jest kasa lub regał na płyty CD eksponujący towar z nowej kolekcji albo w promocyjnej cenie.
  3. Najważniejszy towar musi być umieszczony w widocznych miejscach np. płyty CD w promocji mogą znajdować się blisko kasy, a nowości na wyspie przy wejściu do sklepu. W tym przypadku bardzo ważnym elementem jest witryna, która jest wizytówką, a więc powinna skusić klienta do wejścia do sklepu. Musi być estetyczna i atrakcyjna. Tam powinno się umieścić zróżnicowany towar – i ten objęty promocją, i ten, który jest nowy lub cieszy się dużą popularnością. Mogą się tam znaleźć także krótkie komunikaty np. „tylko dziś taka promocja”, „wyprzedaż -50%”
  4. Kasa to serce sklepu – musi być wygodna i dopasowana do potrzeb personelu (dobrze zorganizowana lada sklepowa umożliwia sprawną obsługę). Co więcej, powinna znajdować się w widocznym miejscu np. na środku sklepu lub blisko wejścia. Obok kasy warto także umieścić towary impulsywne, czyli takie, które konsument kupuje pod wpływem chwili np. popularne płyty CD, składanki muzyczne i towary przecenione.
  5. Sklep powinien stosować metodę strefowania produktów, czyli podziału towarów na kategorie. Strefowania sprawia, że klient szybko odnajduje to, czego szuka. Dzięki intuicyjnemu układowi towaru, klient nie będzie czuł się zdezorientowany.
  6. Klient powinien mieć możliwość sprawdzenia towaru – w przypadku sklepu muzycznego, warto mieć odtwarzacz, na którym klient może posłuchać płyty CD przed zakupem. Dobrym pomysłem jest umieszczenie tam miękkiego fotela, kanapy, a w przypadku większych sklepów, kilku stanowisk z krzesłami. Im przyjemniejsze doznawania towarzyszą klientowi podczas testowania towaru, tym większa szansa, że go kupi.

Regał na płyty CD wykonane na wymiar – przyciągaj oryginalnością

Większość ludzi to wzrokowcy, dlatego warto stworzyć wyjątkową przestrzeń handlową, która stanie się znakiem rozpoznawczym marki i pozostanie w pamięci konsumenta. Dopasuj aranżację sklepu do grupy docelowej. Jeśli prowadzisz sklep z muzyką rockową i „ciężkim brzemieniem”, postaw na ciemne kolory, plakaty z wizerunkami zespołów i inne elementy charakterystyczne dla miłośników takiej muzyki. Ta zasada dotyczy każdego gatunki muzycznego. Jeśli jednak nie masz sprecyzowanego kierunku, czyli sprzedajesz każdy rodzaj muzyki, to pomyśl o zaprojektowaniu stref tematycznych, które razem stworzą zróżnicowaną aranżację.

Przy tworzeniu takich projektów wnętrz warto wybierać meble wykonane na wymiar o parametrach dopasowanych do potrzeb klienta. Sprawdzi się np. lada albo metalowy regał na płyty CD malowany proszkowo w kolorystyce RAL, dopasowany do aranżacji wnętrza. Tego rodzaju meble są oryginalne i sprawiają, że sklep staje się wyjątkowy, a tym samym zapamiętywany przez klientów.