W wielu sklepach kwestia umeblowania zależy głównie od decyzji ich właścicieli. O ile wyposażenie spełnia wymagania techniczne, sanitarnohigieniczne oraz BHP, może się składać z różnych elementów. Sytuacja przedstawia się jednak nieco inaczej, gdy trzeba urządzić aptekę. To, jakie konkretnie meble do aptek należy wybrać, w dużej mierze określają przepisy. Na szczęście nie oznacza to, że właściciel apteki musi mieć lokal urządzony tak samo, jak konkurencja!

Poza obowiązkowymi elementami umeblowania, można też zdecydować się na dodatkowe wyposażenie. Cały zestaw mebli powinien być solidny i zaprojektowany w taki sposób, by ułatwiać pracę aptekarzom. Najlepiej jeśli swoim wyglądem zachęca również do zakupów.

Meble do aptek a wymogi prawne

We wszystkich lokalach aptecznych muszą znajdować się meble do aptek, wymienione w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki. To właśnie w tym dokumencie opisano, co powinno stanowić obowiązkowe wyposażenie do aptek. Wynika z niego, że w aptece ogólnodostępnej muszą się znaleźć takie elementy, jak:

  • stół ekspedycyjny z szufladami na wyodrębnione asortymentowo produkty lecznicze i wyroby medyczne – ten mebel może zostać osłonięty, dzięki temu osoby, które nie stanowią personelu apteki, nie będą miały do niego dostępu,
  • szafy ekspedycyjne – muszą być zamykane do wysokości przynajmniej 60 cm od podłogi,
  • zamykane szafy magazynowe albo regały i łatwo zmywalne podesty,
  • szafy lub kasety na środki odurzające i substancje psychotropowe – muszą one być zabezpieczone zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • lodówka bądź szafa chłodnicza wyposażona w urządzenie do pomiaru temperatury – powinna być przeznaczona specjalnie do przechowywania leków,
  • loża recepturowa – musi być pokryta łatwo zmywalnym, chemoodpornym tworzywem,
  • stół kryty łatwo zmywalnym, chemoodpornym tworzywem,
  • termometry i higrometry – muszą zostać umieszczone w każdym pomieszczeniu, w którym przechowuje się lub sporządza produkty lecznicze i przechowuje się wyroby medyczne,
  • wagi wielozakresowe (ich parametry określają odrębne przepisy),
  • aparat do otrzymywania wody oczyszczonej z odpowiednio zabezpieczonym odbieralnikiem – dotyczy to przypadków, gdy apteka wytwarza wodę oczyszczoną,
  • szkło służące do przygotowywania leków recepturowych,
  • właściwie oznakowane naczynia i utensylia recepturowe, służące do przygotowywania leków recepturowych – naczynia i utensylia dla środków z grupy bardzo silnie działających muszą zostać wydzielone.

Powyżej zostały wymienione podstawowe elementy, stanowiące wyposażenie aptek – wiele z nich to meble. Lista ta może być zresztą jeszcze dłuższa, jeśli w aptece sporządza się leki homeopatyczne. Dodatkowe wyposażenie będzie też potrzebne w aptece szpitalnej.

Nie wszystkie punkty z listy są ustawiane w miejscach widocznych dla klientów, niemniej wiele z nich znajduje się w tej części apteki, którą widzą odwiedzający. Dlatego też powinny prezentować się estetycznie i swoim wyglądem nawiązywać do wizerunku marki, np. poprzez kolorystykę.

Porządek przede wszystkim, czyli co jeszcze powinno się znaleźć w aptece?

Nie musisz ograniczać liczby mebli do tego, co zostało opisane w rozporządzeniu. Warto do tego zestawu dodać kilka elementów, które umożliwią szybkie odszukanie potrzebnych leków i wprowadzą porządek. To możliwe m.in. dzięki szafom z regulowanymi systemami przechowywania leków w szufladach. Ich zastosowanie przyspieszy pracę aptekarzy i usprawni obsługę klienta. Skrócenie czasu potrzebnego do jego obsłużenia, na pewno przełoży się na większe zainteresowanie Twoją apteką.

Wpływ wyposażenia meblowego na wzrost sprzedaży

Jakie jeszcze meble do aptek mogą okazać się niezbędne? By korzystnie wyeksponować asortyment i zachęcić klientów do sięgania po produkty konkretnych marek, warto ustawić je na przyściennych regałach i gondolach samoobsługowych. Pamiętaj, że klienci częściej sięgają po leki znajdujące się na wysokości ich oczu – możesz to wykorzystać przy projektowaniu aranżacji wnętrza i rozstawianiu towarów. Układ gondol będzie też odgrywał istotną rolę w budowaniu ścieżki zakupowej klienta. Od ich ustawienia zależy, ile produktów zobaczy klient na swojej drodze do kasy, i ile z nich ostatecznie zdecyduje się zakupić.

Ponadto w każdej aptece powinna się znaleźć lada kasowa, np. z metalu lub drewna, oraz ekspozytory apteczne. Z Vonart wszystkie te elementy umeblowania mogą zostać wykonane na wymiar, w taki sposób, by jak najlepiej pasowały do lokalu i pozwoliły optymalnie wykorzystać jego przestrzeń. Meble do apteki mogą też zostać przez nas obrandowane i pokryte kolorem, który najlepiej pasuje do marki oraz do aptecznego wnętrza. Dzięki temu cała aranżacja będzie się prezentować korzystnie, a lokal będzie zachęcał do odwiedzin. To z pewnością spowoduje zwiększenie wyników sprzedaży!