Podejmując decyzję o otwarciu własnego sklepu, najczęściej skupiamy się na wyborze
odpowiedniego lokalu, atrakcyjnego towaru i właściwej promocji. Mniej uwagi poświęcamy
zaprojektowaniu i wyposażeniu sklepu. Przekonanie o tym, że kilka przypadkowo ustawionych
regałów i lada w zupełności wystarczą, jest dosyć powszechne. Ten błąd popełniany już na
początku ma często wpływ na samą sprzedaż oraz na to, czy klienci będą chętnie nasz sklep
odwiedzać.

Co wziąć pod uwagę przy projektowaniu własnego sklepu?

Wyposażenie sklepów powinno być dostosowane do asortymentu, a także powierzchni
sklepowej. Towar musi być odpowiednio wyeksponowany i rozłożony w taki sposób, aby klient
znalazł w nim to, czego potrzebuje i jeszcze coś więcej, na co może się dodatkowo skusić.
Regały dostosowane do wielkości sklepu i jego branży muszą być ustawione tak, by umożliwić
klientom swobodne przemieszczanie się. Należy wziąć pod uwagę fakt, że oglądający towar
klienci powinni mieć wystarczająco dużo miejsca na to, by spokojnie bez potrącania przez
przechodzących obok ludzi, mogli podejmować decyzję o zakupie. Biorąc pod uwagę te czynniki,
warto wiedzieć, że istnieją sprawdzone rozwiązania ustawienia regałów w sklepie. Oto przykłady:

Układ rzędowy

Sprawdzi się w sklepach średniej wielkości takich branż jak: spożywcza, kosmetyczna, czy
zabawkarska. Może być też wykorzystany w sklepach z artykułami gospodarstwa domowego, czy
w księgarniach. Układ ten pozwala zagospodarować sklep w sposób optymalny, wykorzystując
przestrzeń podłóg, ścian i narożników w taki sposób, by towary łatwo było rozkładać na półkach.

Układ pętlowy

Będzie idealny do małych sklepów, gdzie ważne jest wykorzystanie każdego metra
kwadratowego powierzchni. W takim układzie ustawia się odpowiednie  gondole lub stoliki na
środku sklepu, regały na ścianach i wytycza się konkretną ścieżkę zakupową, którą będzie
podążał klient. Rozwiązanie sprawdzi się w małych salonikach prasowych, czy specjalistycznych
sklepach np. pasmanterii.

Układ o nieograniczonej ścieżce zakupowej

Będzie dobrym rozwiązaniem do dużych i średnich sklepów, w których liczy się kreatywne
zagospodarowanie powierzchni połączone z właściwą ekspozycją towaru. Duża powierzchnia
sklepowa umożliwia różne niestandardowe rozwiązania. Vonart to doświadczony producent
rozwiązań do sklepów. Doradzamy, projektujemy i wyposażamy małe i wielkie sklepy. Nasi
specjaliści mają za sobą wiele wdrożeń i chętnie służą swoim doświadczeniem. To szczególnie
ważne dla firm, które tworzą swój pierwszy sklep i nie mają jeszcze zbyt dużej wiedzy o
ergonomii takiego miejsca. Nasi doradcy nie tylko podpowiedzą jak wyposażyć sklep, ale też
zaproponują produkty i usługi pozwalające dostosować wyposażenie sklepu do wizerunku
marki, co nada mu wyjątkowego charakteru.

O czym jeszcze trzeba pamiętać projektując sklep?

Wyposażenie sklepów to nie tylko regały, ale również odpowiednie oświetlenie, które pomoże
wyeksponować towary, a jednocześnie nie będzie nieprzyjemne dla klienta. Zbyt rażące światło
może sprawić, że klienci będą niechętnie wchodzić do takiego sklepu. Często właściciele sklepów
o tym zapominają, uważając, że zimne ostre światło jest bardziej profesjonalne i jaśniejsze, co
lepiej wyeksponuje towar. O ile takie zimne oświetlenie sprawdzi się w ekspozycji elektroniki, to w
przypadku innych produktów np. spożywczych, lepsze skojarzenia będzie budziło ciepłe i
stonowane światło.
Zaprojektowanie własnego sklepu powinno być przemyślane i jeśli boimy się, że nie mamy
wystarczającej wiedzy o tym, jak wyposażyć sklep, lepiej zwrócić się z tym do specjalistów
oferujących wyposażenie sklepów, którzy doradzą nam optymalne rozwiązania. Może to
przynieść spore korzyści związane z wizerunkiem sklepu, jak i późniejszą sprzedażą.