Za rentowność i sukces biznesu odpowiada nie tylko konkurencyjność oferty. Dużą rolę odgrywają
również niemierzalne czynniki, które sprawiają, że klienci dobrze czują się w Twoim sklepie i
nawiązują z nim pewnego rodzaju więź. Przywiązanie do marki jest oczywiście kwestią czasu – istnieją
jednak pewne aspekty, które należy uwzględnić jeszcze na etapie planowania wystroju.
Projektowanie wnętrz komercyjnych z uwzględnieniem space planu
Gdy twoim zadaniem jest projektowanie wnętrz komercyjnych, nie możesz pominąć space planu.
Określa on ułożenie poszczególnych mebli i urządzeń (takich jak np. kasy) i ma za zadanie
zmaksymalizować atuty, płynące z użytkowania danej lokalizacji. Dzięki temu można optymalnie
wykorzystać dostępne miejsce, co przyniesie korzyści zarówno pracownikom, jak i klientom. W
przestrzeni sklepowej space plan skupia się na wytyczeniu odpowiednich ciągów komunikacyjnych.
Dzięki nim klient będzie poruszać się w układzie zachęcającym do zakupów.
Nie bagatelizuj znaczenia sprzedaży wizualnej!
Sprzedaż wizualna kluczowy nacisk kładzie na atrakcyjne przedstawienie towaru, a także na korzystny
wygląd samego sklepu. Te czynniki mogą wspomagać sprzedaż, ponieważ działają na emocje i
odczucia kupujących. Znaczenie subiektywnych doświadczeń klienta zostało opisane w tekście A
Guide for small Retailers (Przewodnik dla małych sprzedawców) z 1991 roku, z którego wynika, iż:
- 3 na 4 klientów zapamiętuje moment wejścia do sklepu po raz pierwszy,
- 65% decyzji zakupowych zapada bezpośrednio w sklepie,
- co drugi klient kupuje towar z witryny,
- niemal połowa osób podejmuje impulsywną decyzję zakupową,
- aby zachęcić lub zniechęcić do ekspozycji wystarczą zaledwie 3 do 8 sekund,
- wzrok odpowiada za ok. 80% wrażeń z pobytu w sklepie.
Jak dobrać odpowiednie oświetlenie?
Odpowiedni dobór oświetlenia również ma istotny wpływ na projektowanie wnętrz komercyjnych.
Właściwe światło nadaje produktom zachęcający wygląd i przekonuje niezdecydowanych klientów do
zakupu. Główna zasada, o jakiej należy pamiętać, wiąże się z doborem ciepłego i zimnego światła.
Ciepłe i przytulne stosuje się w miejscach, które mają budzić przyjemne skojarzenia (np. ekspozycja
części produktów spożywczych). Natomiast zimne jest bardziej stonowane i profesjonalne – zastępuje
ono uczucie błogości podwyższoną czujnością i skupieniem. Tym samym tworzy aurę
profesjonalizmu, która dobrze koresponduje m.in. z elektroniką. Połączenie różnych barw świateł
ogólnych oraz punktowych (zamontowanych w gablotach i regałach) z pewnością wywoła
odpowiednie skojarzenia i podświadome reakcje.
Oczywiście, kompleksowe projektowanie wnętrz sklepów jest zagadnieniem o wiele bardziej
złożonym i skomplikowanym. Jednakże nawet pobieżna znajomość opisanych technik z pewnością
pomoże Ci dobrać wyposażenie wnętrz, dopasowane wprost do Twoich potrzeb!